Podsumowanie roku 2012 by VIGIL (część pierwsza – Polska)

Jako, że trochę rozbujałem się z pisaniem, postanowiliśmy ze Stanleyem podzielić moje wypociny na dwie części. Dziś będzie wam dane przeczytać, jakie krajowe albumy uznałem za najbardziej warte polecenia. Uprzedzam, że zabraknie tu niektórych solidnych wydawnictw, które powinny się znaleźć w każdym zestawieniu (chociażby Masachist czy Luxtorpeda), ale gościły już w cyklu redakcyjnych podsumowań więc postanowiłem zrobić miejsce dla innych. W każdym razie, przygotowałem 15 pozycji, a każda jest na swój sposób wyjątkowa więc zapraszam do lektury.

15.Embrional – Absolutely Anti-Human Behaviors

Stawkę otwiera gliwicki Embrional z ich debiutanckim longlplayem. ”Absolutely Anti-Human Behaviors” to 38 minut brutalnego, technicznego łojenia które powinno przypaść do gustu wszystkim fanom death metalu.

14.Hell United – Aura Damage

Kolejna kapela spod znaku śmierci, która zrobiła na mnie niemałe wrażenie. Album ten „w ostatniej chwili” polecił mi nasz głównodowodzący i za to stawiam mu piwo przy najbliższym spotkaniu, bo słuchając tego aż chce się napierdalać łbem we wszystkie strony!

 

13.Sphere – Homo Hereticus

Pamiętam, jak jeszcze w liceum przez pewien okres cholernie jarałem się ”Damned Souls Rituals”. Potem jakoś zapomniałem o tym zespole, a szansą na powrót do niedawnych (nie minęło przecież aż tyle czasu) zamiłowań była dla mnie premiera ”Homo Hereticus”. Niszcząca perkusja w połączeniu z agresywnymi riffami i wokalem Analrippera tworzy iście śmiertelną całość.

12.Iblis – Menthell

Nie wiem po jakim kwasie panowie nagrywali niektóre utwory, albo co ich skłoniło do nagrania takiego ”Don’t Eat My Legs” i chyba nie chcę wiedzieć, ale nie zmienia to faktu że ”Menthell” to bardzo ciekawa pozycja i każdy kto lubi metal trochę bardziej „inny” niż zwykle powinien dać mu szansę.

11.Iugulatus – Satanic Pride

Przed wami Iugulatus. O samym zespole dowiedziałem się tyle, że po odejściu jednego z członków zmienili nazwę na Architect of Disease. Cóż, mam nadzieję że nadal będą kontynuować działalność (choć pod inną nazwą) bo ”Satanic Pride” to kawał porządnego blackmetalowego łomotu, przy czym długość dwóch kompozycji przekracza 10 minut i tworzy świetny klimat. Niestety żadnego linka do utworu z płyty nie znalazłem, więc musicie uwierzyć mi na słowo.

 10.CSSABA – Underground Lo-Fi Songs

Na kolejnym miejscu poboczny projekt Nihila (którego tym, którzy choć trochę interesują się polską sceną przedstawiać nie trzeba). Jakiś czas temu przeczytałem gdzieś, że twórczość CSSABY jest wyżej wymienionemu przez coś dyktowana, kto więc naprawdę odpowiada za te mroczne, industrialowe dźwięki pozostaje tajemnicą. Ważne jest natomiast, że to album godny polecenia.

9.Hellspawn – The Great Red Dragon

Rzeźnicy z Hellspawn dali nam w minionym roku po gębie kurewsko mocno swoim drugim pełnograjem. ”The Great Red Dragon” to bezkompromisowy death metal, chwilami kojarzący mi się ze szwedzkim Vomitory (co na mega-plus). Czekam na więcej!

8.Dopelord – Magick Rites

Ostatnimi czasy zauważyłem w Polsce wysyp zespołów doom/stoner metalowych (a może po prostu nie interesowałem się aż tak mocno rodzimą sceną tegoż gatunku?). ”Magick Rites” dzielnie walczyłby o miejsce na pudle wśród debiutów gdyby nie to, że postanowiłem wszystkie krajowe zespoły upchnąć w jednej kategorii.

 

7. Furia – Marzannie, Królowej Polski

Nihil znowu w natarciu. Tym razem ze swoim bardziej „etatowym” zespołem. ”Marzannie, Królowej Polski” to trzeci pełen album jednej z najlepiej rozpoznawalnych polskich hord. O Furii słyszałem już różne opinie (przytaczać ich nie będę), ale ta płyta powinna zamknąć usta (i pyski) większości krytyków.

6.Pandemonium – Misanthropy

Słuchając tej płyty w głowie jawi mi się wizja wspólnego nagrania kapeli z Tomem G. Warriorem. To by było coś naprawdę zajebistego! ”Misanthropy” niezwykle udanie łączy black, death i doom metal czyli to, co Vigil lubi najbardziej.

5.Voidhanger – The Antagonist

Jedyna EP-ka w zestawieniu. Cóż, widocznie jako jedyna zasłużyła. O sile rażenia tego materiału pisałem w jednej ze swoich recenzji, więc zainteresowanych odsyłam prosto do https://theeyeofeverystorm.wordpress.com/2012/12/13/voidhanger-the-antagonist/.

4.Asgaard – Stairs to Nowhere

Po 8 latach oczekiwań Asgaard w końcu uraczył nas swoim nowym dziełem. Było na co czekać, bo ”Stairs to Nowhere” to doskonała metalowa awangarda, w której żaden dźwięk nie jest przypadkowy.

3.The Dead Goats – Path of The Goat

Trzy razy zmieniałem kolejność pierwszej trójki w tej części zestawienia. Ostatecznie postanowiłem umieścić ”Path Of The Goat” na trzecim miejscu. Między innymi dlatego, że debiut białostockiego tria gościł już w podsumowaniach reszty załogi, a ekipa nie może spocząć na laurach i kolejny raz musi skopać nam w podobnym stylu dupska w roku aktualnym (i mam nadzieję, że kiedy odwiedzę Białystok w marcu nie będą mnie szukać z zamiarem linczu).

2.Mgła – With Hearts Toward None

Patrząc na daty ostatnich wydawnictw, za rok powinniśmy spodziewać się nowego Kriegsmaschine (i spodziewamy się bardzo mocno, bo Split z Infernal War spalił wszystko do gołej ziemi). W każdym razie, kiedy by ono miało nie wyjść, czas oczekiwania „umili” nam ”With Hearts Toward None” kolejny album drugiego projektu M.. Tradycyjnie jest to ambitny black metal, pełen ciekawych rozwiązań, a wiele riffów nazwałbym nawet „melodyjnymi” (chociaż podobno każdy rodzaj muzyki jest melodyjny, o ile to nie Merzbow). Mocna pozycja, polecam każdemu.

 

1.Medico Pesteא: Tremendum et Fascinatio

Na miejscu pierwszym nic innego jak א: Tremendum et Fascinatio”, o którym podobnie jak w przypadku Voidhanger naskrobałem kilka zdań, więc polecę odpowiednim https://theeyeofeverystorm.wordpress.com/2012/11/16/medico-peste-%D7%90-tremendum-et-fascinatio/]

Z mojej strony to wszystko jeśli chodzi o nasz piękny (choć chory) kraj. Mam nadzieję, że było na tyle dobrze, że sięgniecie po moje zagraniczne podsumowanie które powinno pojawić się na łamach strony w najbliższym czasie. Stay tuned! \m/ 

Skomentuj

