Relacja z koncertu THESIS, GARS i ABSTRAKT, 09.02.13,Żnin, Żniński Domu Kultury

Thesis, Gars, Abstrakt

Żnin-stolica Pałuk. Małe miasteczko położone na trasie Bydgoszcz-Poznań, w którym na pierwszy rzut oka nic się nie dzieje. Nic bardziej mylnego. Zdarzają się występy mniejszych, większych gwiazd. Wczorajszy gig przyciągnął moją uwagę tym bardziej, że występowały  kapele z nurtu „muzyka gitarowa”.  Trzy kapele, trzy dość różne światy. Nie wliczam w relację małego poślizgu czasowego bo na koncertach to dość spotykana rzecz, także przejdę od razu do meritum. Frekwencja jak na 15 tysięczne miasteczko dopisała. Było koło 50-60 osób (w tym co mnie całkowicie zdziwiło ludzie z zewnątrz). Dobrze, że ludzie wolą przyjść się ukulturalnić trochę niż siedzieć przed komputerem lub bawić się na dyskotekach. Tym bardziej, że wstęp na koncert był free.

 Na pierwszy strzał idzie młoda, poznańska załoga Absrtakt. Wszystkie światła zgasły i z projektora zaczęły wydobywać się piękne dźwięki intra wzbogaconego ciekawymi wizualizacjami. Pierwsze skojarzenie- Blindead! Klimat, oprawa graficzna to wszystko przyprawiało o ciarki. Piszę w czasie przeszłym bo jak weszła cała załoga to trochę nie poczułem tego klimatu. Przede wszystkim przez wokal. W przeciwieństwie do Blindead wokalista operował głównie czystym wokalem. Dla mnie to minus, dla innych plus. Kwestia subiektywna. Brakowało mi w takich dźwiękach drugiej gitary albo klawiszy, które podkreślały by klimat i powodowały schizowy nastrój, a było widać, że kapela chce go wytworzyć. Młody band, wszystko przed nimi. Dupy mi nie urwało, ale też nie wynudziło. Szlifować w garażu materiał i może wyjść z tego coś naprawdę fajnego.

Przyszła pora na drugi band. Thesis! Tu już było widać profesjonalizm kapeli. Wizualizacje, dźwięki, cała otoczka- to wszystko tworzyło spójną całość. Nie jestem wielkim miłośnikiem progresywnego rocka/metalu, ale ta kapela mi przypadła do gustu. Prócz fajnych melodii, nieszablonowych schematów numerów na pierwszy rzut oka rzucał się sympatyczny misio za mikrofonem, który kilkukrotnie podkreślał, że ma problemy z głosem. Ja tego nie dostrzegłem. Wypadło całkiem przyzwoicie. Umiał wprowadzić odpowiednią atmosferę, a to już się ceni. Nie było oczywiście to show na miarę takiego jakie prezentuje np. nasz rodzimy Riverside, ale przed Thesis rysuje się dobra przyszłość. Tym bardziej, że na koniec zaprezentowali kawałek z jeszcze nie wydanej płyty to tylko utwierdziłem się w tym przekonaniu. Jedyne co mnie trochę zawiodło to brak solówek gitarowych, które w takiej muzyce powinny grać znaczną rolę. No, ale skoro muzycy postawili sobie prostotę gitar to wypada to tylko uszanować.

Na sam koniec wystąpiła kapela trójmiejska załoga Gars. Szczerze mówiąc nie słyszałem o nich wcześniej, ale zainteresował mnie fakt, że Panowie grają post-hc (przynajmniej tak jest na plakatach promujących koncert). W moim odczuciu muzyka jaką zaprezentowali nie miała nic wspólnego z post-hc. Był to za to przytłaczający ciężarem i mocarnym wokalem metal. No, ale to mało istotne. Muzyka jest przecież najważniejsza. A ta była w ich przypadku przyzwoita. Warsztat mają Ci Panowie. Jedyne do czego mogę się u przyczepić i to dość znaczący minus to to, że kawałki się zlewały w jedną całość. Nie było zróżnicowanych zmian temp. Liczyłem na jakieś agresywne, szybkie rytmy wprost z czeluści piekieł (za mało podwójnej stopy). Jakieś przebłyski w wybranych numerach były, ale to jednak dla mnie za mało. Nie było dobrych momentów gdzie można byłoby zrobić solidny mosh-pit (chociaż komiczne gimbus commando wokoło machało twardo głowami). Ale przynajmniej przyszli, a nie gapili się w monitor czy inne telewizory.

Sam koncert wypadł pozytywnie. Zespołom chyba się podobało, publice również, a to chyba najważniejsze. Oby więcej w Żninie takich koncertów. /Oli

Skomentuj

