SZYBKIE STRZAŁY #08: Funky (BREAK YOUR LEGS)

funky

logo BYL

1. Pierwszy metalowy kawałek, jaki usłyszałeś w swoim życiu i w jakich to było okolicznościach?

O stary, kto by to pamiętał? Obstawiam Laibach – God Is God, zasłyszany w telewizji dokładnie 20 lat temu, czyli w czasach, kiedy na kanałach muzycznych grało się jeszcze muzykę… Chociaż u mnie w chałupie od zawsze słuchało się Deep Purple, Black Sabbath i wielu innych, mniej obecnie znanych tematów – na tym wychowali się moi rodzice i prawdopodobnie od urodzenia zakorzeniali we mnie to, co dobre.

2. Pięć ulubionych albumów na chwilę obecną?

Carnifex – Hell Chose Me, As We Fight – Meet Your Maker, Mastodon – Crack the Skye, Hatebreed – The Divinity Of Purpose, Whitechapel – A New Era Of Corruption. Kolejność losowa, a lista pewnie będzie nieaktualna za pół roku. Jeszcze parę miesięcy temu na pewno wymieniłbym też The Acacia Strain, Misericordiam, Walls of Jericho, The Black Dahlia Murder czy starego Toola. Tak niestety mam, że w kółko katuję te same albumy, po czym odkładam je na półkę i szukam nowych.

3. Gatunek muzyki, której szczerze nie znoszę?

Disco polo. I spora część popowej papki. Zniosę wiele – szanuję wykonawców grających dobry pop i niektórych nawet słucham regularnie. Jednak disco polo (na równi z takimi tworami jak Nicki Minaj czy Pitbull) to gwałt na muzyce, woda z mózgu dla młodego pokolenia i coś, za co powinni upierdalać uszy, bo i tak niektórzy ich chyba nie używają.

4. Najgłupsza rzecz, jaką zrobiłem po pijaku na gigu?

Zacząłem pić z In Other Climes. Wynik: 3 dni picia i pewnie z 2 dni trzeźwienia. Mam nadzieję, że dobrze wspominają Polskę, bo mi się do dziś ręce trzęsą na myśl o ich powrocie.

5. Koncert, który zrobił na mnie największe wrażenie?

Thrash & Burn European Tour w Katowicach (kwiecień 2009), a dokładniej Carnifex i Beneath the Massacre. Poza tym Chimaira i Unearth w Warszawie (również 2009). Do dziś moi faworyci, nie do podjebania.

6. Mój największy muzyczny idol?

Za stary już chyba jestem na takie wyniosłe hasła. Metal to nie limuzyny, autografy i czerwone dywany, żeby operować takimi hasłami. Im dłużej w tym siedzisz, tym lepiej to rozumiesz. Zawsze liczą się inspiracje, ale pojęcie „idola” wypacza moim zdaniem cały sens istnienia tej sceny.

7. Popularna kapela/wykonawca, której/którego nie trawię?

Stary, zabiłeś mnie. Siedzę nad tym pytaniem już z 10 minut i nic mi do głowy nie przychodzi. Jak wspomniałem wyżej, wielu wykonawców uważam za muzycznych bluźnierców i czarne karty w dziejach ludzkości, ale dlatego właśnie omijam ich szerokim łukiem i nie wiem, kto tak naprawdę jako pierwszy doprowadziłby mnie do szału. Szkoda zdrowia, żeby sprawdzać to na sobie 🙂

8. Ulubiony artysta z nie-rockowego/metalowego poletka?

Na pewno na pierwszym miejscu postawiłbym Nelly Furtado, a zaraz za nią takich wykonawców jak Matisyahu, SunSay, Primus, Ellie Goulding czy Glen Porter. Z rodzimych klimatów na pewno O.S.T.R., Ania Dąbrowska, A.J.K.S. (Wojtek mnie właśnie znienawidził za obecność w takim towarzystwie), Pro-Spec, Jula (nie lubię, nie lubię nie lubię… ale wpada w ucho tak mocno, że aż wstyd).

9. Ulubiona potrawa:

MIĘSO. Dużo mięsa. Gdybyśmy mieli nie jeść mięsa, krowy byłyby zrobione z trawy A tak na poważnie to nie mam absolutnie nic do wegan i wegetarian, dopóki nie biegają i nie rozpowiadają, jakim to jestem chujem i dopóki nie podpinają do swojej diety jakiejkolwiek ideologii czy religii.

10. Dokończ zdanie: „Metal jest dla mnie tym, czym…

czym rwący górski potok dla zwinnego pstrąga, czym bezkres powietrznej przestrzeni dla bystrego raroga. To miejsce otwarte, a zarazem bardzo intymne, gościnne i tajemniczo skryte… Przemysław Gromada, Łowiec Polski, numer 5/2006. Sorry, nie wiem, co to jest rarog (raróg?) i nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Metal to metal i nic nie poradzisz. Jak to rzekł mój ziomek, niekompatybilność rzeczywistości i narzędzi służących do jej opisu jest niewysłowienie oszałamiająca.

Skomentuj

