“I don’t feel like an actor, because our music is a part of me” – interview with DARK FORTRESS

862199_176147672533306_891912510_n

DARK FORTRESS – is a band not disadvantaged by attention of fans and music publications. Each new album of the band is good in its own way, generously enveloping the listener into deep darkness and plunging into the depths of the occult atmosphere. In addition, DARK FORTRESS is one of the few bands that manage to combine professionalism with a refined technique, and at the same time not to sink to overtly commercial sound. These gloomy guys not only can preserve the pristine power of black metal, but have a talent to interpret it as they please. Because the break between albums delayed, since last release was released in 2010, I decided to find out what is going on in the dark chambers of DARK FORTRESS. In touch with me V.Santura – guitarist and, to date, the main songwriter of the band.  

Hi! The latest Dark Fortress album called „Ylem” was released in 2010. Long ago… As far as I know, work on the new album has already started. When can we expect an album? And tell us the latest Dark Fortress news.

Yeah, long ago already, that’s kind of true, at least we’ve never had such a long distance between two albums. But we have a quite big back catalog already, so I guess it is OK to have a little longer break between two releases this time.

Just recently we have been working a lot on new song material. Since the beginning of December I actually wrote the main cores for 4 new songs and I have some more ideas. There is also one song by our vocalist already completely finished and we’ve also been working on two song ideas of Asvargr. So all in all we have the basic musical ideas for about 7 or 8 songs ready by now, which in theory would almost be an entire album. But I wouldn’t go that far yet. For me an album is more than just an assemblage of songs. It needs a perfect start, a perfect ending and everything needs to flow and grow together to one whole big thing. And to achieve this aim I still would like to conceive three or four more songs.

Each next album of Dark Fortress is different from the previous one. Especially progress noticeable from the album „Séance”. I am sure that the next album will not be repeating your last work. Isn’t it? Can you describe, at least in general terms, the forthcoming album and what will be its main feature?

This is hard to say. I have a pretty clear vision of what I want to express with the music this time and how it is supposed to sound. Some of the elements I really want to feature on our forthcoming album are not included in the songs we have written so far, that’s why I’d like to write more music and choose the songs that fit best for the entire album. This may take time, but still I’m pretty confident that we can start with the recordings in autumn. But this is just a guess, a realistic one though, but I or we all have very high demands for the new album and that’s why I don’t want to have a release plan yet or a deadline, because I want all the time we need to make an outstanding album.

Generally it is for sure not going to be a repetition of Ylem. I definitely want the next album to be a little bit more aggressive and straight again and also shorter. My perfect vision would be to create an album combining the abysmal darkness of Séance with the straight aggressiveness of Eidolon. But in the end it will turn out different from this anyhow. I think there is a certain element in music or in songwriting that is just unpredictable. You cannot force yourself into a certain defined direction when the music that is really coming out from inside of you is different.

In the last weeks I had various attempts to write a really brutal blast beat song, but every time it changed to more atmospheric, gloomy and heavy stuff, so I guess that this will be a main element of the next album.

What will be the general concept of the new album? Will it be completely conceptual, like „Eidolon”? Any story…?

The next album will be a concept album, but not a linear story starting with the first song and ending with the last one. Music itself is not something linear to me, a song is more like an expression of one certain feeling or mood (sometimes a song is also more then this, when there is an evolvement within the song). So the songs will spin around one core concept, but each song will tell it’s own story. Morean already has a quite clear vision about the lyrics and the concept, but we decided to write the majority of the music first, before he really writes down his ideas. I don’t want to foretell too much, but the main setting will be a world where the sunrise of every new day will give birth to some form of different horrible scenario.

Impossible not to notice how much has changed lyrics, when Morean joined the band. Where this guy takes so unusual and grotesque ideas?

Well… you probably have to ask him, hehe. He is just a very creative and also literate person. And  he has a profound background in all kinds of weird experiences. Blame it on the drugs, maybe, haha. (Although he is basically a very healthy guy…)

On the last album Morean acted as a guitarist, playing guitar solo in one of the songs. Honestly, I didn’t know about his guitar talents. Is he a good guitarist? Have you ever jam-session together with him?

Alright, check out the song „Velocity” from Obscura’s latest album „Omnivium”. He played the solo on that track. I’m not commenting it… You’ll find it easily on youtube or better buy the album, it is excellent.

He is a very skilled guitarist, just doesn’t play that much nowadays and he is generally an extraordinary musician. His lives in the Netherlands as contemporary classical composer and sure I played with him a lot. We have another band together called Noneuclid (our already completed second album „Metatheosis” will be finally released during 2013) and there he shreds me against the the wall, haha.

I just thought it would be a nice and cool idea to have the singer play a solo on the album. I had not conceived a solo for Hirudineans anyways, so I asked him to play one and of course he did it with pleasure.

Music became very artistic on your last albums. Do you ever feel yourself as an actor, when you playing music?

I see it as a compliment that you consider our latest albums as artistic. Being artistic or not, this is something that I would not want to judge by myself. We create the music that we want to create. Personally when I work on a song, I always ask myself if I would want to listen to it if someone else wrote it. And if this is not the case, I throw the idea away. It doesn’t matter if it is simple or complex, artistic or primitive, it just needs to grab me. Anyways, I do think that artistic and primitive can go hand in hand.

But to go back to your question, no, I don’t feel like an actor, because our music is a part of me.

During recording of „Eidolon” you invited Thomas G. Fischer as a guest. Also, vocal on one of the „Ylem” tracks did by your friend Mortal. Do you plan continue to cooperate with some of them on the new album? Or maybe you want to invite as a guest someone else?

Honestly I don’t know yet. At least nothing is planned. With Tom it was something special and we really composed this part he is singing on for him. And the reason to invite our friend Mortal to sing this song „Wraith” was that I exactly envisioned this kind of voice when I wrote the music for that song. „Wraith” is really not a regular Dark Fortress song, it is an homage to  songs like „Solitude” from Candlemass or „The Passenger” from Nevermore. Maybe we could have tried to contact Warrel Dane via Century Media Records, but in the end all that mattered was the voice and so we asked our old friend Mortal who just has the perfect voice for that song.

Dark Fortress is an active and successful live band. As far as I know, the reviews of your shows are very positive. Do you have thoughts about DVD-release?

Somehow I would love to see a good live DVD just for myself, but I don’t think this will happen. There are no plans for this at the moment. To produce a good DVD costs more than to produce a good album, but the sales would be much lower, so from a business point of view it just wouldn’t pay off, I think. Especially now where since a few months you can stream entire live DVDs on youtube, this is ruining the entire market.

As I mentioned, it’s impossible not to notice musical progress of Dark Fortress with each next album. And to a large extent, this progress is due with your coming in band. At present you are the main author of the music. How would you describe the genesis and development of Dark Fortress?

I write big parts of the music, but by far not everything. And to be fair, some of our biggest „hits” were at least co-written by Asvargr or arranged by the entire band. I know I suck as a lyricist and only as a team we can create what we create.

Well, I think the band as it is now doesn’t have much to do with the band when it started in 1994.

Asvargr is the one big constant. In the early years there where lots of changes and around or short after the recordings of the debut album „Tales from Eternal Dusk” there was a huge change in the band, since three new members joined, our bass player Draug, Seraph on drums and me. This happened in 2000 and early 2001. Since then the band is stable despite the change of vocalists. And 12 years is a very long time in a band’s life. I think we can be proud of this.

The album „Profane Genocidal Creations” was the first album we composed in the new line up and in retro-perspective it is pretty clear that we still needed to grow together and find our best way of working. It was just a natural progress and not a forced one that I wrote more and more of the music and so became the main author of the music by time.

Now the main creative duties are split between Morean and me, but Asvargr’s input is always important and therefore we have the luxury of a very creative and original drummer.

How is important for you the musical progress? For you it is an end in itself, or all comes naturally and spontaneously?

For me the progress comes naturally, I can hardly avoid it, even if I wanted. You grow older and progress as a person and you just don’t express the exact same things or feelings as 10 years ago, because you maybe even don’t have these feelings anymore. I mean as I said before, I’d love to have a new album that is just combining the best elements of Séance and Eidolon, but it will be something different again. When I write music, it is only for a small amount a consciously intellectual endeavor which I can control, it is more like going with the flow, with the wave you are riding on and sometimes you end at a place that you wouldn’t have expected.

If you suddenly one day decided that you recorded a perfect album, what would you do next? Is that possible in general?

Well I would feel very encouraged by this and would try to make the most out of this enthusiasm and directly go into the next album!

Which terms you need for a productive creative work? What is important for you in the first place?

Peace. And silence. And time for myself, lots of time.

In addition to Dark Fortress you work in Triptykon – a very significant band for today’s metalstage. How is difficult to combine work in both of these two bands? You have no conflict of priorities?

Well, sometimes there are conflicts of priorities, to claim there are no conflicts at all would maybe be a lie and I actually had to learn this myself. Nevertheless it works. But maybe this is also a reason why it takes longer this time to record a new Dark Fortress album. About two years ago I seriously considered to leave Dark Fortress, because everything just got too much and I also was deeply frustrated about a few things (this had nothing to do with Triptykon, though). But in the end I realized that I really love both bands and don’t want to give up any of them unless I would be forced to.

Now with the writing of new material it is indeed becoming more difficult to separate both bands.

Since „Profane Genocide Creations” Dark Fortress line-up is almost unchanged, except for the vocalist, as Azathoth left the band before the recording of „Eidolon” in 2008. Such a stable line-up – is a rare phenomenon. What is the secret? How it possible to be together for so long?

Lots of compromises. And maybe we really like each other, it’s as simple as that.

In booklets of Dark Fortress first albums we can learn that the band is a member of the German Black Metal Horde. Tell us more about this Horde and what happens with it now?

Yeah, I know, but I have no clue about that. I don’t know anything about this black metal horde and if it still exists and what they really did.

Art, Sex and Philosophy. How can you comment this „triptych”? What, in your opinion, the connection between these three concepts?

It especially sounds great!

I assume you consider me as some sort of artist, else you wouldn’t ask such question, right? I feel genuinely honored about that, but do I consider myself as artist? Well… maybe no… or maybe I don’t care. Or at least I’ve met too many people with low skills that consider them as artist and just take themselves as too important.

So this is a quite vague question and I could only give you a vague answer to this.

Although I understand your thoughts behind this. Sex, be it that you have a very fulfilled sex- or love life or the exact opposite of that, is very influential on how you go through this world or  how you feel and this essentially influences what you create.

Maybe that is the reason why so much Metal sounds so asexual;-)

In general, that’s were all my questions. Thank you for your answers. Finally I want ask you about your opinion to alcohol. What are your preferences? Personally, I believe that a careful use of alcohol – an integral part of the art.

How do they say? „Your friends at Jack Daniel’s remind you to drink responsibly.” Unfortunately I don’t like Jack Daniel’s. But I do like to have a few beers or a good wine once in a while and enjoy. But I don’t enjoy to be hammered, because at a certain point the feeling of intoxication and sickness is just getting stronger than the actual fun part of drinking.

But talking about creativity: I’m sure great art has been created from people while being under the influence of alcohol, but I cannot say this for myself. Alcohol makes me totally uncreative and rather dull and when I write music under the influence of alcohol it rather gets chawy. So except for one song I’ve always been totally sober when writing music. I’d be curious if you find out which song I’m talking about;-)

Alias

DARK FORTRESS – nie jest zespołem niedocenianym przez fanów i publikacje muzyczne. Każdy nowy album jest na swój sposób dobry, wspaniałomyślnie zabierając słuchacza w głęboką ciemność i zanurzając w okultystyczną atmosferę. W dodatku DARK FORTRESS jest jednym z nielicznych zespołów które radzą sobie z połączeniem profesjonalizmu z wciąż udoskonalaną techniką, tym samym nie tonąc w głębinach komercji. Ci mroczni faceci nie tylko dochowują wierności nieskazitelnej mocy black metalu, ale mają talent, by ją interpretować na swój sposób. Ponieważ przerwa między kolejnymi albumami jest dość długa, od ostatniego albumu wydanego w 2010, postanowiłem dowiedzieć się co słychać w mrocznych komnatach DARK FORTRESS. Rozmawia ze mną V. Santura – gitarzysta, i aż do teraz, główny autor piosenek.

Cześć! Ostatni album Dark Fortress „Ylem” został wydany w 2010. Dawno temu… Z tego co wiem, prace nad nowym albumem już się rozpoczęły. Kiedy możemy go oczekiwać? I powiedz nam jakie są ostatnie newsy z obozu Dark Fortress.

Tak, już trochę dawno, to prawda, a przynajmniej dotychczas nie mieliśmy takiej przerwy pomiędzy dwoma albumami. Ale mamy już dość spory katalog, więc sądzę że jest ok mieć trochę dłuższą przerwę między dwoma wydawnictwami tym razem.

Dopiero co dużo pracowaliśmy nad nowym materiałem. Od początku grudnia napisałem główny rdzeń czterech nowych utworów, a pomysłów mam jeszcze więcej. Jest jeszcze jeden utwór napisany przez naszego wokalistę, już całkowicie ukończony, ale pracujemy jeszcze nad dwoma nowymi pomysłami na utwory, stworzonymi przez Asvargra. W sumie mamy podstawowy muzyczny materiał na 7 albo 8 utworów, co w teorii mogłoby stanowić cały nowy album. Ale nie posuwałbym się aż tak daleko. Dla mnie album to coś więcej niż zbiorowisko utworów. Potrzebny jest idealny początek, idealne zakończenie, a wszystko musi łączyć się ze sobą i narastać jako jedna, świetna rzecz. A żeby osiągnąć ten cel, muszę stworzyć jeszcze z 3 lub 4 utwory.

Każdy kolejny album Dark Fortress jest inny od poprzedniego. Szczególnie widać postęp od albumu „Séance”. Jestem pewny że nowy album nie będzie powtórką waszego poprzedniego wydawnictwa. Prawda? Czy mógłbyś opisać, przynajmniej ogólnie, kolejny album i jakie będzie jego główne przesłanie?

Ciężko powiedzieć. Mam całkiem klarowną wizję tego, co chciałbym wyrazić poprzez muzykę tym razem i jak to powinno brzmieć. Niektóre elementy które chciałbym przekazać nie zostały jeszcze ujęte w utworach które zostały dotychczas napisane, dlatego chciałbym stworzyć więcej muzyki, i wybrać utwory które najlepiej pasują do całego albumu. To może jeszcze potrwać, ale jestem całkiem pewien, że nagrania powinny się rozpocząć na jesień. Ale to tylko zgadywanie, jednak całkiem realistyczne, ale ja, albo my wszyscy mamy wysokie oczekiwania co do nowego albumu, dlatego nie chcę przedstawiać planu ani ostatecznego terminu, ponieważ wszystko czego pragniemy to powalający album.

Ogólnie mówiąc, na pewno nie będzie to powtórka „Ylem”. Zdecydowanie chcę żeby nowy album był trochę bardziej agresywny, prosty w przekazie, i krótszy. Moim marzeniem byłoby stworzenie albumu łączącego głęboki mrok Séance z agresywnością Eidolon. Ale na końcu pewnie wyjdzie nieco inaczej. Myślę że w tworzeniu muzyki i pisaniu tekstów jest pewien element nieprzewidywalności. Nie możesz się zmusić do tworzenia w pewnym określonym kierunku, jeśli muzyka która płynie z głębi ciebie jest inna. W ciągu ostatnich tygodni podejmowałem kilka prób stworzenia naprawdę brutalnego kawałka, ale za każdym razem wychodziło coś bardziej mrocznego, atmosferycznego i ciężkiego, więc wydaje mi się że będzie to główny element kolejnego albumu.

Jaki będzie główny koncept nowego albumu? Będzie całkowicie koncepcyjny, jak „Eidolon”? Jakiś pomysł…?

Następny album będzie koncepcyjny, ale nie będzie to linearna historia od pierwszego utworu aż do ostatniego. Muzyka według mnie nie jest czymś linearnym, utwór ma być czymś w rodzaju wyrażenia jakiegoś konkretnego uczucia albo nastroju (czasem kawałek jest nawet czymś więcej, jeśli w trakcie jego trwania widać jakiś rozwój). Utwory zatem będą skupione wokół jakiegoś ogólnego konceptu, ale każdy będzie opowiadał swoją historię. Morean ma już konkretną wizję tekstów i konceptu, ale zdecydowaliśmy się stworzyć najpierw muzykę, zanim spisze swoje pomysły. Nie chcę powiedzieć zbyt wiele, ale głównym składnikiem jest świat, gdzie świt każdego nowego dnia rodzi nowy, straszny scenariusz.

Niemożliwym jest nie zauważyć jak bardzo zmieniły się teksty, od kiedy do zespołu dołączył Morean. Skąd ten gość bierze takie niezwykłe i groteskowe pomysły?

Cóż… prawdopodobnie musisz spytać jego, hehe. On jest po prostu bardzo pomysłową i oczytaną osobą. I ma duże doświadczenie w każdego rodzaju dziwnych doświadczeniach. Złóż to na kark narkotyków, być może, haha. (Chociaż ogólnie rzecz biorąc, jest on bardzo zdrowym facetem…)

Na ostatnim albumie Morean grał rolę gitarzysty, grając solówkę w każdym kawałku. Szczerze mówiąc, nie wiedziałem o jego gitarowym talencie. Jest dobrym gitarzystą? Czy mieliście razem jakieś sesje muzyczne?

Dobrze, sprawdź sobie utwór „Velocity” z ostatniego albumu Obscury „Omnivium”. Grał solówkę w tym kawałku. Nie komentuję tego… Znajdziesz go łatwo na youtube’ie, albo lepiej, kup album, jest doskonały.

Jest bardzo utalentowanym gitarzystą, chociaż ostatnio nie gra tak dużo, i ogólnie jest niezwykłym muzykiem. Mieszka w Holandii, jako współczesny kompozytor muzyki klasycznej, i oczywiście, dużo z nim grałem. Gramy razem w innym zespole, nazwanym Noneuclid (nasz drugi, już ukończony album „Metatheosis” ukaże się w 2013) i tam po prostu rozwala mnie na kawałki, haha.

Pomyślałem sobie że fajnie będzie kiedy wokalista zagra kilka solówek na tym albumie. I tak nie wiedziałem co począć z solówką na Hirudineans, więc poprosiłem jego, a on oczywiście zagrał ją z przyjemnością.

Muzyka stała się bardzo artystyczna na waszych ostatnich albumach. Czy kiedykolwiek czułeś się jak aktor, w trakcie grania muzyki?

Traktuję to jako komplement, że uważasz nasze ostatnie albumy za artystyczne. Będąc artystycznym albo i nie, jest to coś czego nie chciałbym oceniać sam. Tworzymy muzykę jaką chcemy tworzyć. Osobiście, kiedy pracuję nad utworem, zawsze zadaję sobie pytanie czy chciałbym go słuchać gdyby został stworzony przez kogoś innego. A jeśli nie, odrzucam ten pomysł. Nie ważne czy jest prosty czy złożony, artystyczny czy prymitywny, musi mnie porwać. Tak a propos, wydaje mi się że zarówno artystyczny jak i prymitywny mogą iść ręka w rękę.

Ale wracając do twojego pytania to nie, nie czuję się aktorem, ponieważ nasza muzyka jest częścią mnie.

W trakcie nagrań do „Eidolon”, jako gościa zaprosiłeś Thomasa G. Fischera. Dodatkowo, wokal na jeden z kawałków z „Ylem” nagrał twój znajomy Mortal. Czy planujesz współpracować z nimi na nowym albumie? Czy może chcesz zaprosić jakiegoś innego gościa?

Szczerze mówiąc, jeszcze nie wiem. A przynajmniej nic jeszcze nie jest zaplanowane. Z Tomem to było coś wyjątkowego, i tak naprawdę napisaliśmy ten fragment który śpiewa specjalnie dla niego. A powodem zaproszenia naszego przyjaciela Mortala by zaśpiewał we „Wraith” było to, że wyobrażałem sobie konkretnie ten typ głosu kiedy tworzyłem muzykę do tego kawałka. „Wraith” nie jest typowym utworem Dark Fortress, jest hołdem dla utworów typu „Solitude” Candlemass, albo „The Passenger” Nevermore. Może mogliśmy spróbować skontaktować się z Warrel’em Dane’m poprzez Century Media Records, ale w końcu wszystkim co się liczyło, był głos, więc zapytaliśmy naszego starego przyjaciela Mortala, który po prostu ma głos idealny do tego kawałka.

Dark Fortress jest zespołem bardzo aktywnym, i odnoszącym sukcesy koncertowe. Z tego co mi wiadomo, recenzje waszych koncertów są również bardzo dobre. Czy myśleliście o nagraniu dvd?

Z jakiegoś powodu bardzo chciałbym zobaczyć dobre dvd, tylko dla siebie, ale nie sądzę że to się stanie. Nie mamy co do tego planów. Wyprodukowanie dobrego dvd kosztuje więcej niż wyprodukowanie dobrego albumu, ale sprzedaż byłaby znacznie mniejsza, więc z biznesowego punktu widzenia, to się po prostu nie opłaca, tak myślę. Szczególnie teraz, kiedy można obejrzeć całe kanały z koncertowymi dvd, to teraz napędza cały rynek.

Jak już wspomniałem, niemożliwym jest nie zauważyć muzycznego postępu jaki czyni Dark Fortress z każdym kolejnym albumem. W dużym skrócie, jest to związane w twoim dołączeniem do zespołu. Na ten moment jesteś głównym autorem muzyki. Jak byś opisał genezę i rozwój Dark Fortress?

Tworzę dużą część muzyki, ale zdecydowanie nie wszystko. I żeby być fair, wiele z naszych najpopularniejszych kawałków było napisanych co najmniej we współpracy z Asvargr’em, albo przez cały zespół. Wiem że jestem beznadziejny jako autor tekstów, i tylko jako zespół możemy tworzyć to, co tworzymy.

Cóż, wydaje mi się że zespół którym jesteśmy teraz, ma niewiele wspólnego z zespołem którym był na początku, w 1994. Asvargr jest stałym członkiem. We wczesnych latach, szczególnie w czasie nagrania debiutanckiego albumu „Tales from Eternal Dusk”, albo tuż po nastąpiło wiele zmian w zespole, jako że dołączyło trzech nowych członków, nasz basista Draug, Seraph na perkusji, i ja. Działo się to w 2000 roku i na początku 2001. Od tego czasu skład zespołu jest stały, pomijając zmiany wokalistów. A 12 lat to bardzo dużo w historii zespołu. Myślę że możemy być z tego dumni.

Album „Profane Genocidal Creations” był pierwszym który nagraliśmy w nowym składzie, i patrząc z dzisiejszej perspektywy, widać było że musieliśmy się dotrzeć i znaleźć lepszą metodę pracy. To wyszło całkiem naturalnie, i nie było przez nikogo wymuszone, że tworzyłem coraz więcej i więcej, i tak z biegiem czasu stałem się głównym autorem muzyki.

Teraz główny obowiązek tworzenia muzyki jest podzielony między Moreana i mnie, ale wkład Asvargr’a jest zawsze ważny, a oprócz tego mamy luksus posiadania bardzo kreatywnego perkusisty.

 Jak ważne jest dla ciebie muzyczne rozwijanie się? Jest to dla ciebie koniec sam w sobie, czy wszystko przychodzi naturalnie i spontanicznie?

Dla mnie rozwijanie się jest czymś naturalnym, nie mogę tego uniknąć, nawet gdybym chciał. Stajesz się starszy i rozwijasz się jako osoba, i po prostu nie doznajesz już tych samych rzeczy czy uczuć niż 10 lat wcześniej, ponieważ może nawet nie posiadasz już tych samych uczuć. Mam na myśli to co powiedziałem wcześniej, bardzo chciałbym żeby nowy album był połączeniem najlepszych elementów Séance i Eidolon, ale będzie znowu czymś zupełnie nowym. Kiedy tworzę muzykę, tylko mały wkład w niej stanowi stałe, intelektualne dążenie które mogę kontrolować,  a więcej jest jakby płynięcia z nurtem, na fali którą możesz usidlić, i czasami zatrzymujesz się w miejscu, w którym byś się kompletnie nie spodziewał.

Jeśli nagle, pewnego dnia doszedłbyś do wniosku że nagrałeś idealny album, co zrobiłbyś potem? Czy to w ogóle możliwe?

Cóż, czułbym się tym bardzo zachęcony, i starałbym się jak najwięcej tego entuzjazmu włożyć w tworzenie następnego albumu!

Jakie warunki są ci potrzebne do kreatywnej pracy? Co jest dla ciebie najważniejsze?

Spokój. I cisza. I czas dla siebie, dużo czasu.

Oprócz Dark Fortress grasz również w Tryptikon –  bardzo znaczącym zespole dla dzisiejszej sceny metalowej. Jak trudno jest pogodzić pracę w tych dwóch zespołach? Nie czujesz konfliktu priorytetów?

Cóż, czasem jest konflikt priorytetów, powiedzieć że nie ma konfliktu może byłoby kłamstwem, i sam musiałem się tego nauczyć. Niemniej jednak to działa. Ale być może to powód dlaczego tym razem potrzebne jest więcej czasu na nagranie nowego albumu Dark Fortress. Dwa lata temu poważnie rozważałem odejście z Dark Fortress, ponieważ tego wszystkiego było zbyt wiele i byłem głęboko sfrustrowany kilkoma rzeczami (chociaż nie miało to nic wspólnego z Tryptikon). Ale na końcu zrozumiałam że naprawdę kocham obydwa zespoły i nie chcę rezygnować z żadnego z nich, przynajmniej do czasu kiedy będę do tego zmuszony.

A co do tworzenia nowego materiału, naprawdę staje się coraz trudniejszym oddzielenie obydwu zespołów.

Od czasu „Profane Genocide Creations” skład Dark Fortress praktycznie pozostaje nie zmieniony, oprócz wokalisty, jako że Azaroth odszedł od zespołu tuż przed nagraniem „Eidolon” w 2008. Tak stabilny skład – to rzadkość. Gdzie tkwi tajemnica? Jak jest możliwe by być ze sobą tak długo?

Tak, wiem, ale nie mam na to żadnego przepisu. A może po prostu lubimy się nawzajem, i to jest takie proste.

Sztuka, seks i filozofia. Jak byś skomentował ten „tryptyk”? Jakie według ciebie jest połączenie między tymi trzema koncepcjami?

To brzmi szczególnie super!

Zakładam że traktujesz mnie jak swego rodzaju artystę, inaczej nie zadałbyś tego pytania, prawda? Czuję się tym głęboko zaszczycony, ale czy sam postrzegam siebie jako artystę? Cóż… może nie… a może nie dbam o to? Albo przynajmniej spotkałem zbyt wiele osób zbyt mało uzdolnionych, które postrzegały siebie jako artystów, i traktowały siebie jako zbyt ważne.

Jest to niejasne pytanie, i mogę dać ci jedynie niejasną odpowiedź na nie.

Chociaż rozumiem twoje myśli które za nim stoją. Seks, niech będzie tak, że miałeś bardzo satysfakcjonujący – albo kochasz życie, albo jest wręcz na odwrót. Ma to wielki wpływ na to, jak przechodzisz przez życie, albo jak się czujesz, a to ma ogromny wpływ na to co tworzysz.

Może jest to powodem, dlaczego tyle metalu brzmi tak aseksualnie 😉

Generalnie, to były wszystkie moje pytania. Dziękuję za twoje odpowiedzi. Na koniec chciałbym cię zapytać o twój stosunek do alkoholu. Jakie są twoje upodobania? Osobiście, wierzę że ostrożne używanie alkoholu – jest integralną częścią sztuki.

Jak to mówią? ‚Twoi przyjaciele z Jacka Daniels’a przypomną ci by pić z głową’ Niestety nie lubię Jacka Danielsa. Ale lubię wypić kilka piw albo dobre wino raz na jakiś czas. Ale nie lubię czuć się wstawionym, ponieważ w pewnym momencie uczucie zatrucia i choroby jest silniejsze niż ta fajna część picia.

Ale rozmawiając o tworzeniu, jestem pewien, że wielka sztuka została stworzona przez ludzi będącymi pod wpływem alkoholu, ale nie mogę tego powiedzieć o sobie. Alkohol czyni mnie całkowicie pozbawionym kreatywności, i raczej nudnym, a kiedy tworzę muzykę pod wpływem alkoholu staje się ona raczej ciężkostrawna. Więc z wyjątkiem jednej piosenki, zawsze pozostawałem trzeźwy podczas tworzenia muzyki. Jestem ciekaw czy domyślasz się o którą piosenkę mi chodzi 😉

Alias

Skomentuj

